PM Malaysia Ajak Umat Islam Tolak Rencana Yerusalem sebagai Ibukota Israel

(AFP/Timothy A. Clary/AK9)

Kuala Lumpur, Gatra.com - Perdana Menteri Malaysia Dato' Sri Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak atau biasa disapa Najib Tun Razak mengecam pengakuan Amerika atas Yerusalem sebagai Ibukota Israel yang disampaikan Presiden Donald Trump. Menurutnya Yerusalem atau yang dikenal dengan nama Baitul Maqdis adalah salah satu kota suci umat Islam dan sampai kapanpun ukat Islam tak akan mengakuinya sebagai Ibukota Israel.

"Jadinya, minggu ini apabila kita dikejutkan dengan berita Amerika Serikat untuk mengklaim satu daripada tiga tanah suci Umat Islam yakni Baitul Maqdis sebagai Ibu Negara Israel, saya yakin dan percaya, mana mungkin kita sebagai Umat Islam dapat menerimanya sampai kapanpun," kata Najib dalam pidatonya saat menghadiri Perhimpunan Agug Partai Organisasi Nasional Melayu Bersatu (UMNO), Rabu (6/12).

Najib yang juga Presiden Partai UMNO ini mengajak para pimpinna partai dan seluruh rakyat Malaysia agar menolak keras rencana Yerusalem sebagai Ibukota Israel. "Agar dunia mendengar gema suara Umat Islam Malaysia, bahawa kita menolak sekeras-kerasnya upaya menjadikan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Israel sampai kapanpun," ucapnya. 


Reporter: Ervan Bayu
Editor: Nur Hidayat

 

 

Last modified on 07/12/2017

Share this article

Tagged under

K2_AUTHOR